Bokig

Verklighetsbaserade o sanna böcker.

Inte utan min dotter

Kategori: Heder / Kultur

Författare: Betty Mahmoody
439 sidor
utgiven 1987



Betty är gift med Moody och tillsammans har de dottern Mahtob. Moody är från Iran och det är inte utan att Betty blir nervös då han ber henne att de ska åka dit så att han får återse sina släktingar. Betty har hört talas om kvinnor som fastnat i landet men Moody övertalar henne att det endast gäller en kort semester. Framme i Teheran blir de varmt välkomna av Moodys släktingar men det dröjer inte länge innan Betty tvingas bära slöja och leva som de andra kvinnorna i byn. Snart måste även Mahtob följa det som gäller i Iran och Betty längtar hem till sitt trygga Amerika . När två veckor gått avslöjar Moody det har så länge planerat: det ska stanna kvar i Iran. Utan pass eller hjälpmedel och med en man som inte drar sig från att använda våld är Betty utom sig av förtvivlan. Hur ska hon ta sig hem och vem kan hon lita på?

 

Inte utan min dotter var en av mina första "riktiga" böcker. Jag trodde att jag tagit mig vatten över huvudet som började med en på nästan 500 sidor men då jag börjat läsa gick den inte att sluta. Jag läste ut den på tre dagar och jag måste säga att det lätt är en av de bästa böckerna jag läst. Spännande men också läskigt att det finns kvinnor som genomgått och förmodligen fortfarande genomgår detta...