Bokig

Verklighetsbaserade o sanna böcker.

Maskrosungen

Kategori: Övrigt

Författare: Sandra Gustafsson
255 sidor
utgiven 2007

 

Redan när Sandra föddes var hennes mor psykiskt sjuk. När Sandra växer upp glider mamman allt djupare in i sin sjukdom och sitt alkoholmissbruk. Hon låser in sig i sitt rum i timmar, eldar upp post, pratar med sig själv och pantsätter Sandras saker för att ha råd med sitt missbruk. Ofta finns ingen mat i huset eller ens toalettpapper och det är Sanna som får sköta hushållet så gott hon kan. Då situationen blir ohållbar flyttar hon hem till sin pappa men inte heller där ordnar saker upp sig. Även pappan är alkoholist och Sandra får ta hand om sig själv medan han sitter på krogen.

Maskrosungen var läsvärd men det fattas något. Det är en tragisk berättelse men på något sätt är den inte varken spännande eller vidare gripande om jag ska vara ärlig. Flera gånger funderade jag på vad jag egentligen tyckte utan att komma fram till något. Jag vill ge den ett högre betyg men kan inte förmå mig att göra så. Boken tog trots allt flera månader att läsa ut även att den är både lättläst och enkelt skriven. Kort sagt bra men inget som sticker ut i mängden…