Bokig

Verklighetsbaserade o sanna böcker.

Älskade abbas

Kategori: Heder / Kultur

Författare: Fredrik Loberg
125 sidor
utgiven 2009



20 åriga Abbas Rezai förälskade sig i en flicka han inte kunde få. Han var inte värdig som hennes make och även om han varit det så var hon redan bortlovad till sin kusin. Kärleken var förbjuden men trots alla hinder och att det var mer än hundra mil emellan dom kunde de inte sluta drömma om ett liv ihop. Abbas hjälper henne att fly och de gömmer sig i hans hem. Hennes familj är rasande och åker upp till Skellefteå för att hämta hem henne men utan resultat. Då allt ser som mörkast ut ändra sig plötsligt familjen och tycker att en stor förlovningsfest ska hållas. Abbas anar oråd men följer med sin nyblivna fästmö till Kalmar i hopp om att deras kärlek nu är accepterad.

Några dagar senare bryter sig polisen in i lägenheten och finner Abbas döda, torterade och skändade kropp. Abbas höggs ihjäl med åtta knivhugg i ryggen och fast han redan var död höggs han ytterligare 13 gånger i bröst och mage. Då Abbas låg ner hälldes kokande olja i hans ansikte och huvudet visade märken som tyder på att det basebollträ och järnrör som stod i hallen använts. Ett finger hade nästan huggits av och som om inte detta vore nog blev han till sist även skalperad.

 

Detta fall är ett av de hemskaste jag hört talas om, inte minst just för att brodern ensam blev dömd då det så uppenbart var fler gärningsmän. Jag skulle kunna skriva många sidor om vad jag tycker om detta men det får bli osagt. Boken handlar i stort sätt bara om Abbas som person och hur han levde innan och framför allt under dagarna han hade sin fästmö hos sig. Om själva mordet skrivs det bara några få sidor.
Jag saknade detaljer och spekulationer i vad som egentligen hände i lägenheten där i Högsby. Älskade Abbas är intressant men jag hade förväntat mig något helt annat än det jag fick, ett stort minus är att boken bara innehåller 125 sidor och därför bara hinner komma igång innan den är slut.