Bokig

Verklighetsbaserade o sanna böcker.

Tid är allt jag har

Kategori: Kriminellt

Författare: Sunny Jacobs  
591 sidor  
Utgiven 2007 

   

År 1976 dömdes den då 27-åriga Sunny Jacobs och hennes sambo Jesse felaktigt till döden för att ha dödat två poliser. I sjutton år satt Sunny i fängelse för ett brott hon inte begått. Sunny tillbringade de första fem åren i isoleringscell i väntan på sin avrättning. Hennes enda livlina var den ström av brev som flöt mellan henne och Jesse. Hon vägrade att förlora hoppet om att sanningen skulle avslöjas, trots att staten hade tillåtit förfalskade vittnesmål i dömandet av henne och Jesse, och ignorerat gömda bevis och den verklige mördarens erkännande.

År 1981 blev Sunnys straff minskat till livstid men hon kämpade vidare för att bevisa sin oskuld. Mitt i sin kamp för upprättelse sörjde hon sina föräldrar som dött i en flygkrasch, och sina barn, som hon förlorat kontakten med.  År 1992 blev hon till slut frikänd, men det var två år för sent för Jesse, som mist livet i en dåligt utförd avrättning som orsakade raseri världen över.

 

 Jag letade länge för att få tag i boken, dessvärre förstod jag ganska omgående att det inte var något för mig. Tid är allt jag har tilltalar mig inte alls utan var utdragande och tråkig. Det kan beror på att jag föredrar böcker som iskallt och stenhårt och El choco som gjorde att denna kändes trist. Vidare gripande var den inte heller, jag saknar något. Visst grät jag då hon beskriver känslan av maktlöshet och saknad när hennes föräldrar omkom och då Jessi avrättades men det i sig var inte nog för att höja bokens betyg.