Bokig

Verklighetsbaserade o sanna böcker.

Monster

Kategori: Kriminellt

Författare: kody scott (sanyika shakur)  
305 sidor 
Utgiven 1993 


En bil fullastad med beväpnade gängmedlemmar kommer körande runt hörnet in i fiendens grannskap. Ett ögonblick senare ligger några döda på gatan, andra sårade, och de överlevande planerar redan sin hämnd. Så fortgår gängkriget i Los Angeles med allt tyngre vapen finansierade med hjälp av narkotikahandeln. Trots all mediauppmärksamhet är det svårt att föreställa sig den våldsamhet och hätskhet med vilket kriget bedrivs. Monster är en unik skildring av en som själv deltagit i kriget och i skakande detalj kan visa oss en verklighet inför vilken tidningar och TV-kameror kommer till korta.

Monster: Självbiografi av en medlem i L.A crips börjar direkt och flyter på ganska bra hela tiden men jag hade nog för stora förhoppningar efter att ha läst saker som ”bästa boken någonsin” och ”otroligt välskriven och spännande”, vilken den är till viss del. Det är en skrämmande berättelse där människoliv inte har något värde och där allt handlar om att försöka ha ihjäl rivaler utan någon direkt anledning. Jag hade väntat mig mer action vilket jag faktiskt tycker att denna saknar. Något som drar ner boken rejält är alla namn som jag har svårt att lägga på minnet: Crips, Eight Tray Gangsters, Bloods, Rollin' Sixties, Playboy Gangsters, Eleven Deuce Hoovers, Consolidated Crip Organization - för att nämna några OCH då har jag inte ens nämnt alla de namn som medlemmarna i de olika gängen går under.