Bokig

Verklighetsbaserade o sanna böcker.

Trasig

Kategori: Övrigt

Författare: Shy Keenan
396 sidor
utgiven 2009 

 

"Jag föddes och trasades sönder i Birkenhead. Oönskad, misshandlad, såld, bortbytt, fotograferad, filmad, lämnad att dö, fördärvad, skuldbelagd, sviken och förbigången. Men jag föddes även med en brinnande eld inom mig. Jag kallar den för min Fenixeld. Jag är inget offer - det ordet beskriver bara vad jag råkade ut för. Inte heller är jag en överlevare för det antyder att jag kommit över allting. Jag är en Fågel Fenix och det pågår en ständig process inom mig. Detta är min berättelse."

 Under hela sin barndom blev Shy Keenan  misshandlad av sin mor och systematiskt våldtagen av sin styvfar.  Vid 10 års ålder var hon nära att dödas av en grupp pedofiler som hon blivit såld till. Trasig är en av de mest skakande och ärliga skildringar av barns utsatthet som någonsin skrivits. 

Jag har läst MÅNGA böcker om allt ifrån mordfall till taskiga barndomar men aldrig har jag avslutat en bok för att den varför för otäck. Jag tål mycket med redan efter cirka 30 sidor fick jag nog. Jag fick ont i magen, mådde illa och kände hur det blev för mycket. Och hur kan man inte fara illa då författaren berättar om hur hon blev lämnad ensam hemma i sin spjälsäng fylld av ohyra och smuts – hungrig med en skitig blöja medan föräldrarna var nere i byn? 4 år gammal blev hon gruppvåldtagen medan männen fotograferar henne och detta var bara början. När författaren återberättar i detalj hur hennes styvfar och hans vän tvingar henne att suga av dom då hon var knappt 5 år, då stängde jag boken…. Med andra ord läste jag inte klart men redan efter så få sidor kan säga att denna bok inte är något för de känsliga!