Bokig

Verklighetsbaserade o sanna böcker.

Gömda

Kategori: Heder / Kultur

Författare: Liza Marklund
381 sidor
utgiven 1995

 

Maria Eriksson (Mia) levde ett normalt liv fram tills dess hon mötte "mannen med de svarta ögonen". Förälskelsen tar henne med storm och innan hon vet ordet av är de förlovade. Hon föder deras dotter som får namnet Emma. Mannen blir alltmer våldsam i takt med att förhållandet spårar ut. Han hotar, slår, våldtar och förödmjukar Mia som försöker ta sig vidare i livet. Mia träffar en ny man och gifter sig vilket bara gör saken värre. Mia och hennes nya man hamnar i en mardöm av misshandel, terror och mordhot. Då myndigheterna inte är till någon hjälp tvingas Mia och hennes familj att gå under jorden. Då "Mannen med de svarta ögonen" hittar dom finner Mia ingen annan utväg än att ta sin familj och lämna Sverige.
 
                      

När jag läste Gömda : en sann historia gjorde jag det i tron att den var sann. Långt efteråt gick det att läsa i varje kvällstidning hur  Mia diktat upp historien och "mannen med de svarta ögonen" (vars riktiga namn är Osama Awad) gick ut i tv och berättade sin version. Osama säger att han slog Mia en gång och att det då var hon som slagit honom först. Alla andra tillfällen som nämns i boken är ren och skär lögn. Han fick själv utstå hot och Mias nya make är dömd för att ha kört över Osama två gånger och lämnat honom skadad på vägen. Osama känner sig djupt kränkt över hur han framställs i boken.

Jag fick en känsla av att Mia inte var helt uppriktig. Flera gånger får man intrycket av att hon överdriver eller hittat på. Jag tyckte boken var bra men samtidigt ganska dålig. Trovärdigheten finns inte där och jag har därför inte läst uppföljaren "Asyl". Däremot ska jag nog läsa boken "Mia: sanningen om gömda" då jag tror att den har mycket intressanta avslöjande att ge.